9 tips om uitstelgedrag te lijf te gaan

9 tips om uitstelgedrag te lijf te gaan

Wat is precies uitstelgedrag
Je herkent het ongetwijfeld: je hebt je voorgenomen om een taak op te pakken, maar het komt er maar niet van om eraan te beginnen: je vertoont uitstelgedrag.

Uitstellen betekent niet dat je helemaal niets doet. Je bent met van alles bezig, maar niet met die belangrijke taak die je op dit moment eigenlijk zou moeten doen. Je weet dat je daardoor in de problemen kunt komen, maar tóch verschuif je die taak naar een later moment. En je doet het ook nog eens vrijwillig; er is niemand die je ertoe dwingt om die taak uit te stellen.

Morgen begin ik’

Je kunt iedere dag opnieuw zeggen dat je het morgen gaat doen, maar daarmee komt de taak nooit af. Sterker nog: je begint er niet eens aan! En daarmee hebben we de uitdrukking ‘Van uitstel komt afstel’ ook meteen verklaard.

Om een taak niet nú te hoeven doen, gebruiken we vaak een ‘alibi’ of scheppen we eerst voorwaarden waaronder we de taak wèl kunnen doen.
‘Ik ben er nog niet aan toegekomen’ is in veel gevallen een alibi om te zeggen dat je een taak hebt uitgesteld.
‘Eerst moet ik ………….…… doen / aanschaffen / afwachten / bestuderen / enz., voordat ik de taak kan uitvoeren’, is een voorbeeld van voorwaarden scheppen.

Ook als je niet precies weet hóe je iets moet doen, ga je het vaak uitstellen. De oplossing hiervoor is om er een extra taak aan vooraf te laten gaan. Die extra taak laat zich raden: uitzoeken hoe je het moet doen.

Dat geldt ook als je niet precies weet wat je wilt bereiken. Ook dan ligt uitstelgedrag op de loer. Om met Covey te spreken: ‘Begin met het einde voor ogen’. Als je niet weet waar je naar toe wilt, weet je ook niet waar je zult beginnen. Om uitstelgedrag te voorkomen, is het dus noodzakelijk om je einddoel helder voor ogen te hebben.

Oplossingen voor uitstelgedrag

Er zijn veel oorzaken en redenen waardoor mensen uitstelgedrag vertonen. Ik laat je graag een aantal oplossingen zien, waarmee je in de praktijk je uitstelgedrag succesvol te lijf kunt gaan. Wanneer je de neiging voelt om een taak uit te stellen, kunnen de volgende tips je helpen om er tóch mee aan de slag te gaan:

Tip 1.   Zorg er in ieder geval voor dat je de taak op je to-dolijst zet. Als je dat niet doet, zul je er steeds omheen draaien en er nooit aan beginnen.

Tip 2.   Om uitstel van een grote(re) taak te voorkomen, kun je hem in kleine(re) stukjes opdelen. Dan wordt je weerstand minder en word je eerder uitgedaagd om eraan te beginnen. Als je niet precies weet hoe je met een taak moet beginnen, vraag je dan af wat de eerste stap is die je moet zetten. Nadat je deze eerste stap hebt gezet, kom je als vanzelf verder. (‘Hoe eet je een olifant? Met één hap tegelijk’).

Tip 3.   Stel een deadline. Hiermee voorkom je het gevoel dat het niet uitmaakt wanneer de taak gedaan moet zijn. Doe je dit niet, dan blijf je de taak maar voor je uit schuiven, zonder dat je het gevoel krijgt dat je nu eens in actie moet komen.

Tip 4.   Stel jezelf een kleine beloning in het vooruitzicht als je de taak hebt afgerond. Belangrijk daarbij is dat je een reële deadline stelt en dus niet één die veel te rekbaar en te flexibel is. In dat geval zou je uitstelgedrag onterecht worden beloond.

Tip 5.   In vervolg op het vorige punt, noem ik ook de Wet van Parkinson om rekening mee te houden als je weet dat je de neiging hebt om taken voor je uit te schuiven. Deze man ontdekte, dat wanneer er een lange tijd voor een taak beschikbaar is, deze tijd ook volledig gebruikt wordt, ook als die taak in een veel kortere tijd kan worden gedaan.

Plan dus een reële tijd in voor je taak om daarmee uitstel te voorkomen. Je kunt dan het argument: ‘Ik heb nog ruimschoots de tijd, dus ik hoef er nog niet aan te beginnen’ niet gebruiken.

Tip 6.   ‘Eat that Frog’ is een goede methode om een taak waar je tegenop ziet aan te pakken en af te ronden. Doe de taak waar je het meest tegenop ziet als eerste! Hoe heftig je weerstand tegen deze taak ook is: je doet hem toch als eerste die dag. Als je die taak hebt afgerond, geeft je dat een geweldig gevoel en ga je de rest van de dag in die flow verder. Het ergste heb je immers al gehad: het slikken van een levende kikker.

Tip 7.   De ’Pomodorotechniek’ is even simpel als doeltreffend. Het enige dat je erbij nodig hebt, is een eierwekker. Omdat er eierwekkers zijn met het uiterlijk van een tomaat, wordt dit de Pomodorotechniek genoemd (Pomodoro is Italiaans voor tomaat).

Als je een taak uitstelt, omdat je het moeilijk vindt om je op die lastige taak te concentreren, helpt het om een eierwekker te zetten op 25 minuten. Gedurende die 25 minuten ben je alleen maar geconcentreerd met die taak bezig. Zorg ervoor dat je in die 25 minuten door niets en niemand kunt worden gestoord of afgeleid.

Je hoeft ook niet steeds te kijken of die 25 minuten al om zijn, want je eierwekker waarschuwt je vanzelf. Je kunt je dus volledig op je taak concentreren.

Sta na die 25 minuten op van je werkplek en ga 5 minuten iets anders doen (koffie halen of wat je ook maar wilt).

Na die 5 minuten zet je de eierwekker opnieuw op 25 minuten en je gaat weer volledig gefocust met je taak aan de slag. Dit houd je vol, net zolang tot je klaar bent met je taak. Heel simpel, maar het werkt absoluut!

Tip 8.   Zet jezelf in beweging. Als je merkt dat je opziet tegen een taak en dat je hem het liefst (weer) uitstelt, ga dan in ieder geval iets doen.

Dat hoeft niet per se met die specifieke taak te maken te hebben; het gaat erom dat je actief iets gaat doen en vanuit die flow aan de taak gaat beginnen. Doe bijvoorbeeld een kort klusje in huis of kantoor, maar ga niet stil achter je bureau zitten wachten op inspiratie. Pak vanuit die beweging de klus op en je zult merken dat je er veel makkelijker aan begint. En alles begint met de eerste stap!

Tip 9.   Realiseer je overigens dat een rommelige werkplek ook uitnodigt tot uitstelgedrag. Gun jezelf dus een fijne, opgeruimde werkplek en ervaar wat dat voor je productiviteit doet.

Weet wat jouw prioriteiten zijn en werk met een takenlijstje

Taken en activiteiten die bijdragen aan jóuw doelen of waar jíj verantwoordelijk voor bent, hebben voor jou prioriteit. Als je dit soort taken steeds uitstelt, dan ben je dus niet voldoende bezig met taken die voor jou belangrijk zijn. De gevolgen laten zich raden.

Plan deze taken dan ook altijd op je takenlijstje en maak er ruimte voor in je agenda. Zo kan uitstelgedrag nooit worden veroorzaakt door tijdgebrek of doordat een taak aan je aandacht ontsnapt.

Ondervind zèlf welke tips jou helpen om tóch aan de slag te gaan met de taak waar je zo tegenop ziet en ervaar het euforische gevoel wanneer je die taak hebt afgerond. Zo kom je in het juiste ritme en in de juiste flow. Veel succes!

Lees hier verder voor méér tips over efficiënt werken.

Welke tip heb jij om uitstelgedrag tegen te gaan

Heb jij een tip die voor jou goed werkt tegen uitstelgedrag? Ik vind het leuk als je die wilt delen.