Je werk efficiënt organiseren?

Overzicht en structuur in je taken en op je werkplek

Ben je manager of teamleider bij een bedrijf, instelling of organisatie?

Je hebt een ruwe planning voor je dag gemaakt. Maar aan het einde van die dag constateer je dat er weinig van je plannen terecht is gekomen. Wat is er die dag dan wèl gebeurd?

  • Je hebt regelmatig een brandje geblust.
  • Je bent veel tijd kwijtgeraakt met zoeken naar papieren in je ongeordende stapels.
  • ‘Je deur staat altijd open’ en je medewerkers maken daar dankbaar gebruik van.
  • Je hebt regelmatig je mail bekeken en een aantal klusjes daaruit maar direct opgepakt.
  • Je hebt lang aan de telefoon gehangen met iemand waar je niet op zat te wachten en die niet bijdroeg aan jouw doelen.

En zo heb je je steeds laten afleiden van de taken die je je had voorgenomen. Maar de klus die je zo graag af wilde hebben, ligt er nog steeds. Daarom pak je die taak na vijven nog maar even op. Dan is het lekker rustig. Iedereen is weg, er komen geen dringende mails meer binnen en je wordt niet meer gebeld. Om 19:00 uur ben je pas klaar en je bent moe. Maar je hebt geen voldaan gevoel. Herken je dit? Dan kun jij mijn hulp goed gebruiken.

De noodzaak van het werken volgens een methode

Iemand die zonder enig systeem en zonder een vorm van timemanagement werkt, raakt al snel het overzicht kwijt en komt steeds in tijdnood. Je wordt geleefd door de waan van de dag en het gevolg is dat je je werk niet op tijd af krijgt en dat er taken blijven liggen. Er is geen ruimte voor ‘verrassingen’ die zich spontaan aandienen (de urgente zaken die onmiddellijk je aandacht vragen, maar die je niet had gepland). Ook zou het heel fijn zijn als je geen tijd meer verliest met het zoeken naar stukken in je ongeordende stapels en mappen met papieren.

Werken volgens een methode die bij je past, zorgt ervoor dat je overzicht en rust krijgt. Je leert je te focussen op je eigen doelen en verantwoordelijkheden. En je weet hoe je je aandacht gedurende een bepaalde tijd concentreert op de taken die voor jou belangrijk zijn.

De ideale situatie

Je wilt af van het ongemakkelijke gevoel dat je de grip op je tijd en je taken kwijt bent. Je wilt productief zijn en succesvol aan je resultaten werken. Uiteindelijk wil je stress en onrust voorkomen en je prettig voelen binnen je eigen werkomgeving.

In de ideale situatie heb je grip op je tijd, op je papieren en op je taken. Je bent productief, je bereikt je doelen en je doet je werk met plezier. Maar hoe pak je het aan om effectief en efficiënt te werken? Daar heb je een goed werkende methode voor nodig.

In de ideale situatie:

  • Heb je je administratie en je archief structureel op orde.
  • Ben je niet steeds op zoek naar spullen en papieren.
  • Heb je orde en overzicht over je werkplek, je taken en je werkzaamheden.
  • Heb je grip op je tijd. Je doet méér in minder tijd. Je kunt nu zelfs vrije tijd inplannen.
  • Ligt je volledige focus op de zaken die voor jou belangrijk zijn.
  • Elimineer je afleidingen en storingen, die je steeds in je werk onderbreken.
  • Kun je omgaan met uitstelgedrag en perfectionisme.
  • Werk je effectief (wát je doet) en efficiënt (hóe je het doet).
  • Weet je hoe je taken onderscheidt in ‘belangrijk en niet-belangrijk’ en ‘urgent en niet-urgent’, zodat je prioriteiten kunt stellen.
  • Ben je maximaal productief.
  • Beleef je plezier aan je werk.
  • Ben je baas over je eigen werk en je eigen tijd.
  • Heb je overzicht en rust.

Laat mij je helpen bij het creëren van deze situatie. Weten hoe? Lees hier verder.

Ook voor medewerkers en teamleden

Wat je hierboven leest over de werkwijze van managers en teamleiders geldt natuurlijk ook voor:

  • werknemers in het bedrijfsleven, bij zowel grote als kleine bedrijven.
  • werknemers in dienst van overheden.
  • leerkrachten in het onderwijs.
  • medewerkers in de zorg.

Kortom: Ben je een ‘werkende mens’ en zoek je naar grip op je tijd en je taken? Ben je op zoek naar een effectieve en efficiënte manier van werken? Ik geef je een methode voor een ideale werkwijze, die helemaal bij jou past. Direct een afspraak maken? Vul dan het contactformulier in!

 
gratis E-book over organiseren

Gratis E-book

Het gratis E-book: ”De 10 beste tips om structuur in je bedrijf aan te brengen.” ontvangen? Vul het formulier in.