Opruimcoach

Je huis en je administratie op orde

Je kent ongetwijfeld de plaatjes van woningen waar het lijkt alsof de bewoners met militaire precisie hun kasten inpakken en hun huis altijd keurig opgeruimd hebben. Nergens zie je kranten, tijdschriften en andere spullen rondslingeren en alle inboedelstukken staan keurig in het gelid. In veel gevallen is de praktijk echter anders. En natuurlijk is dat niet erg; je mag immers best zien dat er wordt geleefd in een huis. Het wordt pas een probleem, als je het volgende herkent:

  • Je kunt niets terugvinden en daardoor ben je regelmatig veel tijd kwijt met het zoeken naar spullen. Soms vind je het helemaal niet terug en schaf je het maar opnieuw aan.
  • Je papieren liggen her en der verspreid door het huis. Je gooit nooit papieren weg, maar ze liggen ongeordend in dozen, in lades, op je bureau, ja eigenlijk liggen ze overal. Je bankafschriften, je papieren voor de belastingaangifte en je verzekeringspapieren zijn niet opgeruimd, maar ook nota’s die nog betaald moeten worden verdwijnen uit het zicht. Kortom: er is geen systeem en daardoor mis je het overzicht en raak je spullen kwijt. Hoe pak je het aan om de boel te ordenen en op orde te houden? Hoe creëer je ruimte, overzicht en rust?
  • Je werkgever werkt volgens ‘Het Nieuwe Werken’, waardoor je regelmatig thuis werkt. Het lukt je echter niet om in je huis een fijne werkplek te creëren, waar je prettig en ongestoord kunt werken. De plek is een rommeltje, je bent snel afgeleid en je werk en je privéleven lopen wel heel erg door elkaar. Je komt niet in de werkflow, je bent niet productief genoeg en je voelt je er niet prettig bij.
  • Je hebt al van alles geprobeerd, maar het lukt je niet om de ruimtes in je huis (denk ook aan de garage en de zolder) op orde te krijgen en om je papieren te ordenen.
  • Je gaat verhuizen van een groter naar een kleiner huis. Je hebt veel spullen, maar je weet dat je niet alles mee kunt nemen, domweg omdat er te weinig ruimte voor is. Zomaar van alles weggooien kun je ook niet. Hoe pak je dat aan?
  • Je durft jezelf best een chaoot te noemen die heel erg geholpen zou zijn wanneer iemand je een systeem aanreikt en helpt met opruimen, ordenen, sorteren en rubriceren van spullen en papieren.
  • Ook maak ik mee dat iemand graag zijn zaakjes op orde wil hebben, maar dat huisgenoten niet bepaald meewerken.

Onrustig in je eigen huis

En zo zijn er nog heel veel situaties te benoemen, waarbij je je onrustig voelt in je eigen huis, omdat je de wanorde als een probleem ervaart of omdat je gewoon graag de boel op orde wilt brengen. Vaak is hetgeen dat je ziet (bijvoorbeeld een ongeordende stapel papier) alleen maar het zichtbare gevolg van het werkelijke probleem. Het werkelijke probleem zit vaak veel dieper (heb je bijvoorbeeld last van uitstelgedrag?). Het is belangrijk om samen eerst het werkelijke probleem te achterhalen en dan pas aan de slag te gaan met een oplossing. Op die manier zorgen we ervoor dat het probleem niet slechts tijdelijk wordt opgelost, maar voor langere tijd. Er vindt een structurele verandering plaats waar je echt bij gebaat bent. Ik help je daarbij.

Wat ik voor je kan doen

Ik bezoek je thuis en inventariseer eerst samen met jou wat de knelpunten zijn. Dit is een gratis gesprek. Als we een klik hebben en als we besluiten om samen aan de slag te gaan, dan maak ik een plan van aanpak. Hoe lang mijn begeleiding duurt, is helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Soms is het één dagdeel en soms gaan we wat langer aan de slag. In een offerte omschrijf ik het plan van aanpak en wat het tarief is. Het uiteindelijke doel is dat jij overzicht en rust krijgt, waardoor je je prettig voelt. Je spullen hebben een logische, vaste plek, je administratie is geordend en de ruimtes in je huis zijn optimaal benut.

Wil jij ook Welgeorganiseerd zijn? Een afspraak voor een oriënterend gesprek is zo gemaakt. Klik hier voor mijn werkwijze. Onderaan deze pagina vind je het contactformulier. Nadat je deze hebt verzonden, neem ik direct contact met je op. Bellen mag natuurlijk ook. Ik zie uit naar een ontmoeting!

 
gratis E-book over organiseren

Gratis E-book

Het gratis E-book: ”De 10 beste tips om structuur in je bedrijf aan te brengen.” ontvangen? Vul het formulier in.